Jak napisać recenzję restauracji? – porady i przestrogi

by

Pisanie recenzji w ogóle nie należy do prostych zajęć, no chyba, że autorowi nie przeszkadza skrajna subiektywizacja opinii oraz inwalidztwo merytoryczne, charakteryzujące się stopniem płytkości argumentów lub nawet ich całkowitym brakiem. Poziom trudności wzrasta jeszcze wyżej – w porównaniu do takich spektakli teatralnych, książek, czy filmów – gdyż główną rolę w gastronomi odgrywa smak i upodobania kulinarne, a te trudno w nas zmienić ot tak. O gustach się nie dyskutuje, jednak recenzje lokali, gdzie można coś zjeść, powstają nieustannie. Jak więc pisać je właściwie? Pierwsza rada to: więcej analizy, a mniej recenzji.

To powinna być bardziej analiza

We wszystkim co podlega krytyce recenzji znajdują się obiektywne detale, które będą miały niemal równe znaczenie dla każdego, kto będzie miał zamiar z nich skorzystać. Są to jednak szczegóły na tyle różnorodne, że opisowe ich przedstawienie może powiedzieć czytelnikowi o wiele więcej niż natychmiastowa ocena. Współcześnie do recenzji dodaje się zwykle zdjęcia potraw, jednak już wygląd lokalu jest objęty zakazem fotografowania – bo to między innymi mogło by przeszkadzać pozostałym gościom, a właściciel ma prawo odmówić robienia zdjęć w jego restauracji. Zostaje nam zatem giętkość języka i dobra pamięć do szczegółów (można wspomóc się notatkami) oraz forma swobodnej analizy. Dlaczego? Ponieważ opis jest lepszy niż werdykt bez argumentacji lub w oparciu jedynie o swoje indywidualne odczucia. Taka postać staje się inaczej opinią, a nie recenzją.

Co powinno się znaleźć w recenzji/analizie restauracji?

Nie obojętność się liczy tylko warstwa merytoryczna. By napisać dobrą recenzję restauracji warto wczuć się w kogoś, kto ma zamiar do niej pójść po raz pierwszy. Najlepsze tego typu teksty nie powinny zatem powstawać na podstawie jednej wizyty, gdyż gastronomia lubi różne smaki – zwyczajnie ktoś mógł trafić na coś nowego, co nie odpowiadało jego gustowi, a zostało wybrane z ciekawości. To, że nam nie smakuje nie znaczy, że zostało źle przyrządzone. Niektórzy nie lubią mleka, a wcale nie jest ono niesmaczne. Pisząc warto być więc uczciwym i przedstawić całą sytuację od wejścia, poprzez posiłek, aż do wyjścia. Powinny się tu znaleźć zatem:
– informacje o wystroju restauracji oraz o komforcie jaki on daje (lub nie) podczas spożywania posiłku i nie tylko,
– ocena obsługi (np. kelnerskiej),
– opis zamówienia, karty dań i czasu realizacji,
– subiektywna opinia na temat cennika (o ile mamy doświadczenie z podobnymi potrawami nabyte w innych lokalach),
– próba oceny dania (wizualnie i pod względem smaku),
– informacja o sposobie płatności (ludzie lubią wiedzieć czy mogą zapłacić za posiłek przy pomocy karty).

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.